www.magyarsign.hu - Sign Reklámdekorációs Magazin
Integrated Systems Europe 2017
Reklámdekorációs linkajánló
Vissza a főoldalra








Új összefogás - ReklámFESZT

Korábban példátlan összefogás alakul a marketingkommunikációs szakmai szervezetek között: szeptember 18-21.-én rendezik az első magyarországi ReklámFESZT-et. A rendezvény kapcsán beszélgettünk Mezriczky László elnökkel (Magyar Reklámszövetség).

A Reklámszövetség kezdeményezésére megvalósuló négynapos őszi rendezvénynek az Akvárium Klub ad otthont és tizenegy különböző szervezet képviselteti magát a DIMSZ, az IAA Magyar Tagozata, az IAB, a MAKSZ, az MKMSZ, az MLE, az MPRSZ, az MRSZ, az ÖRT, a PMSZ és a PPT. 

Hogyan jött az ötlet az új összefogásra?

2009-ig kell visszamenni a történetben. Akkortól számítandó a jelenlegi MRSZ elnökség regnálása. A lefektetett célok egy részét sikerült megvalósítani, míg más terveinket felülírta a gazdasági megtorpanás. Fontosabbá vált többek között az is, hogy a sok (15) marketing-kommunikációs szakmai szövetség a korábbinál szorosabban működjön együtt. Ebben az MRSZ-nek integráló szerepe van, 2010-től hívtuk életre ezen szövetségek vezetőinek rendszeres egyeztetését. Várható volt például, hogy új történések következnek a reklámszabályozásban, érdemes volt egyeztetni a szakmai szereplők álláspontját, reakcióit. Elindult a párbeszéd, több projektben álltunk egymás mellé.

Ez azt jelenti, hogy korábban valamit rosszul csináltak?

A helyzet az volt, hogy egymástól függetlenül szervezték a szövetségek a saját rendezvényeiket, díjátadóikat, konferenciáikat. Sokszor egymás elől elvonva a szakmai közönséget. Ennyi rendezvényre viszont képtelenség eljutni. Tavaly novemberben javasoltuk, hogy az általunk szervezett Reklámhét és Reklámkonferencia rendezvényeket betesszük a közösbe és várjuk a csatlakozó társrendezvényeket. Néhány hónap alatt tizenkettőre nőtt az együttműködők száma. Számunkra örömteli, hogy a szakma túllépett az árnyékán, a vélt vagy valós sérelmein és sikerült az összefogás. 

Lesznek-e kapcsolódási pontok az out-of-home területekhez?

Természetesen, hiszen aktív támogató a Magyar Közterületi Médiaszövetség és az MRSZ ambient és közterületi tagozatai. Várjuk a sign&display piac szereplőit is.

A célközönség inkább szakmai, vagy megszólítják a reklámfogyasztókat is?

Is-is, amelyhez ideális választás Budapest központi helyén az Akvárium Klub. Megtalálja számítását a nagyközönség, nekik szólnak a kiállítások, díjátadók és ugyanakkor a szakma szereplői is, őket szekcióbeszélgetésekkel, vitafórumokkal várjuk. A ReklámFESZT része a korábbiakban sikeres Reklámkonferencia, Reklámhét, vagy éppen társrendezvényként a háromnapos Signexpo-Digitalexpo, amely rendezvénnyel korábban is remek kapcsolatot ápoltunk és szakmai védnökséget is ellátott az MRSZ.

Biztos jó ötlet, hogy minden reklámszakmai összejövetel Budapestre kerül?

Szerencsére ez nincs így. A ReklámFESZT a vidék rendezvénye is, jelentős programok lesznek a nagyvárosokban: aki járt a korábbi Reklámhét összejövetelen, tudja milyen erős a rendezvény és a szakmai program például Szegeden, Debrecenben vagy éppen Székesfehérvárott. Nagyon szerettük az egerszalóki összejövetelt is, de be kellett látnunk, hogy a célcsoport egy részének egyszerűen nem fér bele az idejébe akár csak egy félnapos vidéki elfoglaltság. Ez is a „csökkenés-management” egyik mellékhatása, számos cégnél egy menedzser végzi a korábban három ember által ellátott munkát.
A program szinte kész és elképesztően nívós szakmai rendezvényre van kilátás.

Van-e üzleti szerepe a ReklámFESZT-nek? Érdemes-e kilátogatniuk például a nyomdai produkciós cégeket kereső reklámügynökségeknek, illetve a reklámpiaci kivitelezőknek?

Egyik fontos célja a ReklámFESZT-nek a jobb elérés. Nagy kérdés, hogy a piaci szolgáltatók hogyan érik el vevőiket, akiknek a termékük vagy szolgáltatásuk szól. Vagy épp az, hogyan találja meg a vevő a neki kellő szolgáltató cégeket. A rendezvény egyik fontos szerepe, hogy közelebb hozza egymáshoz a beszerzési lánc szereplőit, legyen szó médiatulajdonosokról, optimalizáló cégekről, ügynökségekről, kivitelezőkről és természetesen a végfelhasználókról.

Néhány kérdésünk lenne a rendezvényen túl, általánosan a szakmáról. Számunkra az áprilisban publikált reklámpiaci költésről szóló becslés tartalmazott néhány meglepő adatot. A köztéri költésekben például jelentősen, közel 20 százalékkal nőtt a citylight hirdetések aránya. Véleménye szerint mi indokolta az előrelépést?

Az adatok vizsgálatához hozzá kell tenni, hogy az utóbbi két évben jelentősen változott a becslés módszertana és a mért kört is kibővítettük. A 12 éve tartó reklámpiaci becslések egy évtizedig net alapon készültek, tehát azokkal a forintokkal kalkuláltunk, amelyek elhagyták a marketingbüdzséket. Az idén publikált adatok viszont már netnet elvűek, a piaci konszenzus alapján azokat a költéseket publikáljuk, amelyek meg is érkeztek a médiatulajdonosokhoz. Mindkét módszer megfelelő, egyszerűen igazodtunk a piaci igényekhez, viszont így a számsorok nem összevethetők (természetesen a trendekre lehet következtetni).
Saját közterületi tagozatunkkal és az MKMSZ-el is folyamatosan figyelemmel kísérjük a piaci fejleményeket. Általánosságban a köztéren és ezen belül hangsúlyosan a citilightok területén nőttek az állami költések. Bár a tavalyi nem volt választási év, mégis volt mit kommunikálni az állami szektor részéről: finanszírozási és EU társfinanszírozási hirdetések húzták fel a költési számokat ebben a szegmensben. Arról azonban még nincs információnk, hogy a köztéri kategóriában jelenleg mekkora az állami hátterű hirdetések aránya.

Köztér, outdoor, out-of-home: melyik definíció az általánosan elfogadott?

Vegyes a kép, mi 2010 óta az out-of-home definíció mögé sorakoztunk fel. Ez általánosan elfogadott külföldön is, bár abban eltérőek a vélekedések, hogy mi tartozhat ebbe a fogalomkörbe. Kicsit hasonló a helyzet az ambient reklám fogalom bevezetéséhez, ott is rengeteg a határeset, ami félig ambient félig event marketing, vagy promóció. Azt támogatjuk, hogy az out-of-home legyen a standard. A jövő évben megjelenő reklámpiaci költésről szóló jelentésben mindenképp helyet kap majd az out-of-home kategóra.

Milyen kölcsönös előnyökkel járhat az a szakmai szereplőknek, hogy a Signexpo-Digitalexpo kiállítás a ReklámFESZT egyik programrésze lett?

Az elmúlt években a szakmai rendezvények, konferenciák, kiállítások sokasága jött létre, mindenki igyekezett a maga üzeneteit hatékonyan képviselni. A gazdasági bővülés időszakában ez természetes dolog, része a marketingnek. Az elmúlt évek általános „csökkenés menedzselése” ugyanakkor józanabb megoldások igényét vetette fel. A ReklámFESZT a kommunikációs szakma határozott állásfoglalása az összefogás, az együttes kiállás, a hatékonyság mellett, ezért tartom logikus lépésnek a ReklámFESZT típusú megoldásokat a jelenlegi helyzetben. Személy szerint hiszek a szinergiában, esetünkben is kiaknázható a kölcsönös előnyök adta lehetőség. A ReklámFESZT reményeink szerint hosszú idő után először lépi majd át azt a kritikus tömeget, amely minden érintett (kiállítók, előadók, hirdetők, ügynökségek, média, jogalkotók, látogatók) figyelmét egy pontra és egy időszakra segít koncentrálni. Ha ez a vélekedésünk beválik, a ReklámFESZT olyan hagyománnyá válhat, amely végre az előrelépést, és a növekedést indíthatja el.  

Sign and Display reklámdekorációs magazin



Oldal nyomtatása
reklámdekoráció hírek
Ugrás a lap tetejére